Założenia programowe
Zapraszam do zapoznania się z moimi założeniami programowymi, które będę rozwijał sukcesywnie w trakcie całego okresu prezentacji mojej kandydatury. Zachęcam Koleżanki i Kolegów do odwiedzania mojej strony oraz mojego profilu w social mediach, gdzie będę informował o nowościach na stronie.
1. DIAGNOZA
Znajdujemy się jako środowisko zorganizowane w samorząd zawodowy w wieloletnim głębokim kryzysie.
Traciliśmy przez ok. 20 lat wyłączność uprawnień zawodowych na rzecz radców prawnych oraz podmiotów całkowicie niewykwalifikowanych, co było zamysłem władzy dla tzw. zamknięcia systemu pomocy prawnej i unifikacji zawodów adwokata i radcy prawnego.
Straciliśmy egzaminy samorządowe, które zostały zastąpione egzaminami państwowymi.
Jesteśmy w permanentnej defensywie i żyjemy w syndromie „oblężonej twierdzy – cały czas czegoś bronimy, czemuś zapobiegamy. Nie istnieje poczucie stabilizacji w dziedzinie spraw samorządowych.
Nieuczciwa konkurencja wobec adwokatów i radców prawnych ze strony innych podmiotów działających na rynku usług prawnych stała się przyczyną pauperyzacji Naszego środowiska.
Zmiany procedur coraz bardziej redukują rolę procesową pełnomocników i obrońców.
Otoczenie polityczno-społeczne i prawne jest niekorzystne. Rządzący od wielu lat, dla osiągnięcia celów politycznych w populistycznej demagogii, deprecjonują rolę zawodów inteligenckich, jako rzekomego balastu społecznego i wrogich społeczeństwu elit.
Ostatnim bastionem prerogatyw samorządowych pozostało zagrożone sądownictwo dyscyplinarne.
Wieku adwokatów straciło zaufanie do samorządu i poczucie sensu przynależności do niego.
Musimy jednak znaleźć w sobie siłę i determinację, aby to co jeszcze zostało z samorządu obronić i umocnić, a być może z czasem odzyskać utracone pola.
2. Z JAKIM DOROBKIEM SAMORZĄDOWYM PRZYCHODZĘ
Dorobek samorządowy Okręgowych Rad Adwokackich w Łodzi, którym przewodziłem w czasie kadencji 2013 – 2016 i 2016 – 2021
- Powiększenie majątku Izby – nabycie Wilii Richtera na siedzibę ORA w Łodzi.
- Nowa – jak na owe czasy – formuła komunikacji internetowej pomiędzy organami Izby a członkami Izby i regularne (dwa razy w tygodniu), stałe dyżury dziekańskie.
- Aktywność i medialna dla zapewnienia stałej obecności Adwokatury w mediach (telewizja, radio, prasa) i nowa koncepcja komunikacji społecznej Adwokatury.
- Łódzkie know how w postaci akcji wizerunkowej z okresu pierwszej kadencji ORA (lata 2013 – 2016) recypowana przez wiele izb w kraju oraz nowoczesna multimedialna „KRONIKA – kwartalnik Adwokatury Łódzkiej.
- Utrzymane – zgodnie z moim zobowiązaniem – najniższe składki samorządowe w kraju, przy wykonaniu wielu dodatkowych nowatorskich zadań samorządowych.
- Poprawa warunków codziennej pracy adwokatów w sądach i znalezienie nowych pól kompetencyjnych do wykorzystania profesjonalnego przez adwokatów np. nauka języka migowego dla adwokatów w celu niesienia pomocy prawnej osobom głuchym.
- Wzmacnianie więzi wspólnotowej, pomimo znaczącego zwiększenia ilości członków Izby.
- Skuteczne zabieganie o obniżenie daniny Izb na rzecz funduszu administracyjnego NRA.
- Tani samorząd (niskie ryczałty prezydium ORA i przekazywanie przez dziekana swoich diet na rzecz zadań samorządowych).
- Zintegrowanie pod auspicjami adwokatury łódzkiej środowisk skupionych w samorządach zawodów zaufania publicznego Łodzi wokół etosu inteligencji i idei samorządności, jako szczególnej wartości demokratycznego porządku państwowego.
- Bliska i wieloaspektowej współpracy z samorządem terytorialnym (przede wszystkim prezydentami Łodzi i Zgierza).
- Intensywna na wielu polach aktywności publicznej reprezentacja Izby Adwokackiej poprzez udział we wszystkich istotnych wydarzeniach publicznych w Łodzi.
3. CO PROPONUJĘ WSPÓLNOCIE ADWOKACKIEJ
Przyczyną naszych klęsk jest słaba instytucjonalnie pozycja samorządu adwokackiego w przestrzeni publicznej. Mało kto się z nami liczy. Należy Nasz potencjał publiczny – jako instytucji – budować w bardzo bliskiej współpracy z innymi samorządami zawodów zaufania publicznego. Stanowimy wspólnie reprezentację ok. 700 000 członków wszystkich samorządów. Środowisko samorządów zawodów zaufania publicznego powinno stać się w kalkulacjach polityków dostrzegalną ilościowo grupą społeczną, której nie można bagatelizować.
Uważam, że popełniono błąd ograniczając się do współpracy jedynie z innymi zawodami prawniczymi w ramach koniecznej obrony rządów prawa.
Jest to jedyna droga do skuteczności legislacyjnej Adwokatury. Niebywale profesjonalne merytorycznie eksperckie opinie do aktów prawnych i postulaty legislacyjne, których jesteśmy autorami, nie mają szans powodzenia dopóty, dopóki nie stanie za nimi realna siła społeczna.
Zamiany organizacyjne w pracy NRA
Koniecznym staje się zmiana filozofii funkcjonowania Naczelnej Rady Adwokackiej, która ma wymiar wieloaspektowy, począwszy od zwiększenia efektywności pracy poprzez odnalezienie właściwych proporcji w procesie decyzyjnym pomiędzy Naczelną Radą a Prezydium, a skończywszy na kosztach funkcjonowania NRA.
- Postuluję częstsze posiedzenia NRA, przynajmniej raz w miesiącu i to nie wyjazdowe a w siedzibie NRA bądź zdalne (w zależności od pilności spraw i możliwości spotkania bezpośredniego). Prezydium winno być jedynie ciałem wykonawczym, przygotowującym merytorycznie posiedzenia plenarne NRA oraz podejmującym pilne decyzje pomiędzy posiedzeniami plenarnym NRA.
- Należy większy nacisk położyć na pracę komisji przy NRA, aby wykorzystać potencjał intelektualny i kreatywność koleżanek i kolegów, którzy formalnie nie piastują żadnych funkcji w organach Adwokatury. Będzie to swoiste upowszechnienie realnej partycypacji koleżeństwa we władzy samorządowej. Praca w komisjach powinna być rozliczana w corocznych sprawozdaniach ze wskazaniem personalnym konkretnych aktywności, aby uczestnictwo w komisjach polegało na pracy, a nie jedynie formalnym udziale, który stanowi jeszcze jeden tytuł w życiorysie.
- NRA powinna wspierać inicjatywy oddolne.
- Zarządzanie finansami NRA winno polegać na zmianie priorytetów finansowych i przekierowaniu środków przede wszystkim na projekty merytoryczne służące całej Adwokaturze, jak szkolenia, konferencje, publikacje, promocja wizerunku Adwokatury i marki zawodu adwokata oraz dedykowane konkretnym wydarzeniom akcje społeczne i medialne.
Zmiany organizacyjne i strukturalne w Izbach
- Doświadczenie uczy, że liczebność Okręgowych Rad Adwokackich jest pod wieloma względami zbyt duża. Należy rozważyć ograniczenie ilości członków Okręgowych Rad Adwokackich np. w Izbach dużych o 30 – 40%. Zwiększy to sprawność pracy tych gremiów i zapobiegnie istnieniu jedynie formalnego członkowstwa z małym zaangażowaniem w pracę Rady. Generalnie należałoby otoczyć Radę wieloma merytorycznymi komisjami, których szefowie będą rozliczani z pracy samorządowej i wykonania zadań przez Dziekanów i Rady. Rozwiązanie to zapewni zdecydowanie większą aktywizację środowiska w funkcjonowaniu izb i we współtworzeniu ich oblicza samorządowego.
- Jestem zwolennikiem decentralizacji, wychodząc z założenia, że siła Adwokatury tkwi w Izbach i główne zadania samorządowe również ponadstandardowe powinny być realizowane w Izbach, na co izby powinny dysponować odpowiednimi środkami finansowymi.
Naturalną konsekwencję tego poglądu jest:
- ograniczenie wysokości daniny przekazywanej przez izby na rzecz NRA i odejście od sytemu redystrybucji środków, który stał się sui generis instrumentem polityki wewnętrznej w Adwokaturze ze strony decydentów, którzy dysponują środkami;
- wymuszenie obniżenia kosztów funkcjonowania NRA;
- pozostawienie izbom swobody w zakresie doboru korpusu wykładowców w szkoleniach aplikantów oraz szczegółowych programów szkolenia.
- Jestem za skróceniem kadencji organów samorządu do co najwyżej 3 lat. To rozwiązanie zapewni zdynamizowanie pracy samorządowej, szybsze dochodzenie do funkcji samorządowych przez większą liczbę kreatywnych osób z wolą działania dla wspólnoty i świeżym spojrzeniem. Zapobiegnie to powstawaniu zjawiska zasiadywania urzędów i powstawaniu swoistych synekur samorządowych. Jednocześnie nie będzie to przeszkodą w realizacji ambitnych programów, ponieważ dobre programy same się obronią, tj. docenione przez środowisko będą miały szansę realizacji w drugiej kadencji.
Zmiany w sądownictwie dyscyplinarnym
- Zmiana właściwości miejscowej izbowych sądów dyscyplinarnych w myśl reguły, iż adwokat nie odpowiada przed sądem swojej izby. Rozwiązanie – choć kosztowniejsze i bardziej skomplikowane organizacyjnie od obecnego – może być jedynym akceptowalnym społecznie, w aspekcie zarzutu kumoterstwa wykorzystywanego przez polityków i funkcjonującego w opinii publicznej.
- Skrócenie czasu trwania postępowań dyscyplinarnych poprzez wprowadzenie krótkich terminów do wykonania czynności postępowania na poszczególnych etapach postępowania oraz wprowadzenie doręczeń elektronicznych do stron.
- Wprowadzenie mediacji do postępowań dyscyplinarnych.
- Obligatoryjne szkolenia dla sędziów sądów dyscyplinarnych i rzeczników dyscyplinarnych.
Zmiany w modelu odbywania aplikacji
- Preferowanie zatrudnienia na umowę o pracę przez patrona.
- Odejście od szkolenia w zakresie wykładów co do treści prawa.
- Zajęcia wykładowe w formie konwersatoriów, rozwiązywania casusów i zajęć praktycznych.
- Szkolenie w zakresie prowadzenia kancelarii, jako firmy i nauczanie tzw. umiejętności miękkich.
Poprawa sytuacji ekonomicznej adwokatów i prawnych warunków wykonywania zawodu
W zawodzie skupiającym wyjątkowych indywidualistów należy w wymiarze samorządowym wzmocnić elementy pomocowo-wspólnotowe poprzez poszukiwanie rozwiązań o charakterze socjalnym:
- Wzmocnienie programów pomocowo-socjalnych poprzez dokapitalizowanie Funduszu Wzajemnej Pomocy Koleżeńskiej.
- Wprowadzenie dla adwokatów dobrowolnych ubezpieczeń grupowych zdrowotnych i programów emerytalnych.
- Zabieganie o:
- wprowadzenie powszechnego systemu dobrowolnych ubezpieczeń od ryzyka
zdarzeń prawnych dla obywateli na wzór niemiecki; - poszerzenie zakresu przymusu adwokackiego w większości rodzajów spraw;
- podwyższenie stawek honorariów adwokackich określanych przez MS, ponieważ w części rodzaju spraw (z prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, rodzinnych) zasądzane wynagrodzenia z urzędu wg obecnych stawek są poniżej kosztów prowadzenia sprawy;
- wzmocnienie tajemnicy adwokackiej;
- uproszczenie i odformalizowanie procedury cywilnej;
- przywrócenie silnych gwarancji w procedurze karnej w zakresie prawa do obrony.
Reklama adwokacka
Dopuszczenie reklamy, ale z ograniczeniami dopuszczalności reklamy porównawczej i wartościującej oraz nielicującej pod względem miejsca, formy i treści z godnością i powagą zawodu i roli społecznej adwokata.
Zmiana polityki wizerunkowej Adwokatury i promocji zawodu adwokata oraz koncepcji komunikacji społecznej
- Powinna ona polegać na bardzo intensywnych i długofalowych projektach medialnych, również sponsorowanych.
Krótkotrwale jednorazowe akcje winny służyć jedynie mobilizacji i pozyskaniu opinii publicznej dla konkretnych spraw, np. całkowicie stracona szansa szerokiego dotarcia do opinii publicznej ze stanowiskiem Adwokatury w sprawie nowelizacji procedury cywilnej, która jest wyjątkowo formalistyczna i nie zmierza do realizacji w sądach zasady sprawiedliwości. Przedsięwzięcia medialne wymagają dużych nakładów finansowych, na które powinny znaleźć się środki w budżecie NRA. - Koniecznym jest również powołanie Rzecznika Prasowego NRA, ale w drodze konkursu ofert rozstrzygniętego przez ciało kolegialne NRA bądź Prezydium. Podobna procedura powinna dotyczyć wyboru firmy zajmującej się tzw. pijarem.
- Wizerunek Adwokatury należy budować również poprzez:
- upowszechnienie edukacji prawnej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych prowadzonej przez adwokatów na podstawie porozumień zawartych z jednostkami prowadzącymi,
- obecność przedstawicieli władz samorządu na oficjalnych wydarzeniach i uroczystościach państwowych,
- udział samorządu adwokackiego we współtworzeniu wydarzeń na niwie kultury i nauki.
___
Już wkrótce kolejne rozszerzenia mojego programu. Zapraszam do śledzenia.